Namanya melati..insan yang terlalu baik buat diriku...i still remember masa aku xcident motor dulu, dia selalu tolong aku ....mmg aku cyg giler kat dia..dia nie budak muar ..dah keja dah skg nie kat private sector.. amik kos social work...dulu masa kat kolej..aku suka lepak ngan dia nie.. memang senang giler nak berborak sambil makan burger..hehehe..(mesej nanti bila dah buka blog nie)
nie masa kami p melawat umah member kat kuala perlis. masa tue memang pengalaman yang tak boleh dilupakan..korang penah tak makan lauk ikan sepat tapi pelbagai masakan.. ada asam pedas, goreng, sambal.. argh sampai skg nie ngidam giler kat ikan sepat tue..memang sedap gilerlah.hahaha. kat tempat aku (sabah) tak penah jumpa ikan sepat sebesar tapak tangan...klulah aku ditakdirkan lagi dapat berkunjung ke sana..memang tak aku lepaskan..member suma tue dah nak grad bulan tiga nie.. k all the best you guys and moga dapat jumpa suatu hari nanti.................................
p/s: ilmu itu punca kuasa
Teori komunikasi
1.0 Pengenalan
Komunikasi merupakan satu elemen yang penting dalam kehidupan manusia. Kemajuan yang kita kecapi hari ini bermula dengan revolusi komunikasi yang berlaku. Jika dahulu kita menggunakan asap sebagai isyarat, telegram namun hari ini kemajuan semakin pesat, kita sudah mampu berkomunikasi dengan lebih cepat dan mudah. Penggunaan emel dan telefon mudah alih dan kecanggihan pangkalan 3G sememangnya merubah kehidupan manusia amnya. Hakikatnya sama iaitu ingin mendapatkan maklumat dan cuba menyebarkannya kepada orang lain.
Selain itu, tanpa komunikasi, segala urusan tidak akan dapat dijalankan. Komunikasi inilah yang mempercepatkan segala hubungan, urusan sama ada rasmi atau tidak rasmi. Sebagai contoh , dalam temuduga mencari pekerjaan seseorang perlu menguasai keadah berkomunikasi yang baik.Hal ini kerana, majikan akan melihat segala perlakuan yang diserlahkan oleh pekerja tersebut tidak kira secara lisan ataupun bukan lisan.
Dalam hal ini gaya bahasa, gerak tubuh mahupun mimik muka diambil perhatian kerana ia akan mencerminkan personality calon yang akan ditemuduga. Selain itu, Komunikasi berlaku apabila satu pihak atau lebih menerima atau menghantar mesej dalam apa jua bentuk sama ada konteks ,kesan dan menyediakan beberapa peluang bagai respon tidakbalas.Ini menjelaskan cabang kecil daripada maksud komunikasi secara umum.
3.0 Elemen dalam komunikasi
1.0 Pengenalan
Komunikasi merupakan satu elemen yang penting dalam kehidupan manusia. Kemajuan yang kita kecapi hari ini bermula dengan revolusi komunikasi yang berlaku. Jika dahulu kita menggunakan asap sebagai isyarat, telegram namun hari ini kemajuan semakin pesat, kita sudah mampu berkomunikasi dengan lebih cepat dan mudah. Penggunaan emel dan telefon mudah alih dan kecanggihan pangkalan 3G sememangnya merubah kehidupan manusia amnya. Hakikatnya sama iaitu ingin mendapatkan maklumat dan cuba menyebarkannya kepada orang lain.
Selain itu, tanpa komunikasi, segala urusan tidak akan dapat dijalankan. Komunikasi inilah yang mempercepatkan segala hubungan, urusan sama ada rasmi atau tidak rasmi. Sebagai contoh , dalam temuduga mencari pekerjaan seseorang perlu menguasai keadah berkomunikasi yang baik.Hal ini kerana, majikan akan melihat segala perlakuan yang diserlahkan oleh pekerja tersebut tidak kira secara lisan ataupun bukan lisan.
Dalam hal ini gaya bahasa, gerak tubuh mahupun mimik muka diambil perhatian kerana ia akan mencerminkan personality calon yang akan ditemuduga. Selain itu, Komunikasi berlaku apabila satu pihak atau lebih menerima atau menghantar mesej dalam apa jua bentuk sama ada konteks ,kesan dan menyediakan beberapa peluang bagai respon tidakbalas.Ini menjelaskan cabang kecil daripada maksud komunikasi secara umum.
3.0 Elemen dalam komunikasi
Umumnya terdapat empat dimensi dalam komunikasi iaitu merangkumi fizikal, psikologikal, tempoh dan budaya. Dalam hal ini, elemen fizikal dalam komunikasi merujuk kepada persekitaran yang kukuh dan stabil di mana komunikasi tersebut sedang berlangsun.ia bergantung kepada pengaruh kandungan mesej yang disampaikan.
Seperti yang dinyatakan Devito (2006) “.. this physical context exerts some influence on the content of your message( what you say) as well as on the form ( how you say it).Pp4 ”. Manakala, dalam konteks psikologikal sosial pula merangkumi perhubungan yang wujud di kalangan manusia sebagai contoh peranan yang dimainkan termasuklah budaya dan peraturan sesuatu kaum yang sedang menjalankan aktiviti komunikasi. Dalam hal ini termasuklah perkara-perkara asas seperti komunikasi bentuk formal dan tidak formal.
Selain itu, tempo ataupun jarak masa merujuk kepada masa yang sedang berlaku apabila aktiviti dan proses komunikasi sedang berlangsung. Sebagai contoh dalam kebanyakkan orang menganggap bahawa pagi tidak sesuai untuk berkomunikasi namun bagi pihak yang lain, pagi sangat ideal. Manakala, konteks budaya pula membawa maksud tentang persamaan yang dilakukan termasuklah kepercayaan, nilai dan cara perkongsian yang dijalankan oleh generasi terdahulu hingga generasi kini.
Selain itu faktor budaya merupakan elemen yang berpengaruh dalam proses komunikasi berlangsung. Hal ini kerana, tidak semua budaya atapun perbuatan di terima oleh pihak yang lain. Atas sebab itulah , komunikasi memainkan peranan dalam menyatukan dua pihak iaitu memahami kehendak dan permintaan pihak kedua. Dalam hal ini, keempat empat elemen ini akan saling berhubung kait antara satu sama lain bagi melicinkan proses komunikasi yang berkesan dan efektif.
MESEJ
Gangguan
4.0 Bentuk Komunikasi
Selain itu, komunikasi juga boleh dijalankan dalam bentuk komunikasi kumpulan ataupun dikenali sebagai “Small Group Communication”. Menurut Devito ( 2006) kumpulan merupakan koleksi individu yang menpunyai hubungan antara satu sama lain melalui tujuan yang sama dan menpunyai kelayakan dalam suatu organisasi. Bagi komunikasi kumpulan, sesetengahnya terdiri daripada beberapa orang individu dalam satu kumpulan yang mampu menjalankan komunikasi secara langsung antara satu sama lain dan bertindak sebagai penghantar dan penerima.
4.1Ciri –ciri komunikasi berkumpulan
Seperti yang dinyatakan Devito (2006) “.. this physical context exerts some influence on the content of your message( what you say) as well as on the form ( how you say it).Pp4 ”. Manakala, dalam konteks psikologikal sosial pula merangkumi perhubungan yang wujud di kalangan manusia sebagai contoh peranan yang dimainkan termasuklah budaya dan peraturan sesuatu kaum yang sedang menjalankan aktiviti komunikasi. Dalam hal ini termasuklah perkara-perkara asas seperti komunikasi bentuk formal dan tidak formal.
Selain itu, tempo ataupun jarak masa merujuk kepada masa yang sedang berlaku apabila aktiviti dan proses komunikasi sedang berlangsung. Sebagai contoh dalam kebanyakkan orang menganggap bahawa pagi tidak sesuai untuk berkomunikasi namun bagi pihak yang lain, pagi sangat ideal. Manakala, konteks budaya pula membawa maksud tentang persamaan yang dilakukan termasuklah kepercayaan, nilai dan cara perkongsian yang dijalankan oleh generasi terdahulu hingga generasi kini.
Selain itu faktor budaya merupakan elemen yang berpengaruh dalam proses komunikasi berlangsung. Hal ini kerana, tidak semua budaya atapun perbuatan di terima oleh pihak yang lain. Atas sebab itulah , komunikasi memainkan peranan dalam menyatukan dua pihak iaitu memahami kehendak dan permintaan pihak kedua. Dalam hal ini, keempat empat elemen ini akan saling berhubung kait antara satu sama lain bagi melicinkan proses komunikasi yang berkesan dan efektif.
MESEJ
Gangguan
4.0 Bentuk Komunikasi
Selain itu, komunikasi juga boleh dijalankan dalam bentuk komunikasi kumpulan ataupun dikenali sebagai “Small Group Communication”. Menurut Devito ( 2006) kumpulan merupakan koleksi individu yang menpunyai hubungan antara satu sama lain melalui tujuan yang sama dan menpunyai kelayakan dalam suatu organisasi. Bagi komunikasi kumpulan, sesetengahnya terdiri daripada beberapa orang individu dalam satu kumpulan yang mampu menjalankan komunikasi secara langsung antara satu sama lain dan bertindak sebagai penghantar dan penerima.
4.1Ciri –ciri komunikasi berkumpulan
Secara umumnya, komunikasi secara kumpulan merangkumi daripada 5 hingga 12 orang. Apa yang penting adalah setiap ahli kumpulan mampu berfungsi sebagai sumber dan penerima. Jika kumpulan tersebut lebih daripada jumlah tersebut maka, keadaan komunikasi akan terbatas.
Seperti yang dinyatakan oleh Devito (2006) dalam bukunya Human Communication
“… The important point to keep in mind is that each member should be able to function as both source and receiver with relative ease. If the group gets much larger than 12, this becomes difficult”. (Pp209). Selain itu, individu dalam kumpulan perlu menpunyai hubungan ataupun rangkaian antara satau sama lain menerusi tujuan dan peranan yang menjadi kebiasaan. Sebagai contoh, penumpang di dalam bas secara umunya tidak menpunyai hubungan kerana mereka tidak berkerja pada tempat yang sama.
Namun sekiranya bas tersebut mengalami kerosakan ataupun kemalangan, penumpang- penumpang yang lain akan membentuk satu kumpulan dan sama-sama bekerjasama dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi. Dalam hal lain, bolehlah dikatakan bahawa tingkahlaku adalah signifikan antara ahli komunikasi berkumpulan. Ini tidak bermakna setiap ahli kumpulan hendaklah menpunyai tujuan yang sama bagi membentuk satu kumpulan. Namun, jika terdapat persamaan yang boleh dikongsi bersama sudah memadai.
5.0 Jenis-jenis kumpulan
Seperti yang dinyatakan oleh Devito (2006) dalam bukunya Human Communication
“… The important point to keep in mind is that each member should be able to function as both source and receiver with relative ease. If the group gets much larger than 12, this becomes difficult”. (Pp209). Selain itu, individu dalam kumpulan perlu menpunyai hubungan ataupun rangkaian antara satau sama lain menerusi tujuan dan peranan yang menjadi kebiasaan. Sebagai contoh, penumpang di dalam bas secara umunya tidak menpunyai hubungan kerana mereka tidak berkerja pada tempat yang sama.
Namun sekiranya bas tersebut mengalami kerosakan ataupun kemalangan, penumpang- penumpang yang lain akan membentuk satu kumpulan dan sama-sama bekerjasama dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi. Dalam hal lain, bolehlah dikatakan bahawa tingkahlaku adalah signifikan antara ahli komunikasi berkumpulan. Ini tidak bermakna setiap ahli kumpulan hendaklah menpunyai tujuan yang sama bagi membentuk satu kumpulan. Namun, jika terdapat persamaan yang boleh dikongsi bersama sudah memadai.
5.0 Jenis-jenis kumpulan
Dalam membincangkan tentang komunikasi dengan lebih lanjut, dua pendekatan boleh dijalankan antaranya, hubungan dan tugasan kumpulan dan rujukan dan ahli kumpulan.
5.1 Jenis hubungan
Umumnya, pakar sosiologi menyatakan hubungan dan tugasan kumpulan sebagai kumpulan utama. Hal ini kerana, kita menyertai kumpulan ini bermula pada awal hidup termasuklah keluarga, rakan –rakan, dan jiran. Secara kebiasaanya kumpulan ini membantu dan mempengaruhi kehidupan kita seharian. Kadang-kadang hubungan yang diwujudkan berpanjang sebagai contoh hubungan dengan keluarga, Pada kumpulan inilah, kita berinteraksi dan berkomunikasi sekaligus mewujudkan konsep kendiri.
Jenis tugasan kumpulan
Pakar sosiologi menamakan hubungan ini sebagai kumpulan kedua. Dalam hal ini kumpulan ini bertindak dalam menyelesaikan sesuatu perkara. Sebagai contoh, kebanyakan tugasan berkumpulan diletakkan bersama dalam menyelesaikan masalah yang khusus. Contoh paling mudah, satu jawatankuasa kolej ditubuhkan bagi biro logistik untuk program motivasi.
5.2 Format komunikasi berkumpulan
5.2.1 The round table
Dalam format ini, ahli kumpulan akan duduk secara bulat atau semi bulatan. Mereka akan berkongsi maklumat dan menyelesaikan masalah tanpa memutuskan giliran siapa yang akan bercakap. Interaksi antara ahli kumpulan adalah berbentuk tidak formal dan setiap ahli akan cuba menyumbang seberapa banyak idea.
Dalam format ini, seorang ketua ataupun penyelia dilantik bagi memastikan isu perbincangan tidak tersasar daripada sepatutnya.
5.2.2 The panel
Dalam format ini, ahli kumpulan adalah terdiri daripada pakar-pakar professional tetapi berinteraksi secara tidak formal. Perbezaannya daripada round table adalah ia lebih kepada menjawanb persoalan yang diajukan kepada mereka.Terdapa dua jenis bentuk format iaitu Panel Expert dan Lay Panel.
5.2.3The symposium
Dalam format ini, setaiap ahli akan menyampaikan pembentangan kertas kerja. Dalam hal ini , setiap ahli akan diberikan topik yang berbeza . Ketua Symposium akan memulakan agenda dengan menyatakan isu yang di sampaikan oleh individu tersebut.
Selain itu, komunikasi juga adalah dikenali sebagai komunikasi “transactional “ iaitu saling bergantungan antara satu sama lain. Dalam hal ini, setiap pihak yang terlibat dalam proses komunikasi kedua-duanya akan menerima dan menghantar mesej antara satu sama lain. Di samping itu, terdapat beberapa pendapat berkaitan dengan elemen pergantungan di dalam proses komunikasi . Ada yang berpendapat bahawa, “ transactional” membawa maksud komunikasi adalah suatu proses yang sentiasa berubah. ( Devito, A , 2006).
Dalam hal ini, setiap elemen yang terdapat dalam komunikasi akan sentiasa bergerak dan berubah, termasuklah pihak yang berkomunikasi dan persekitaran. Manakala setiap elemen dalam komunikasi menpunyai hubung kait antara sama lain. Sebagai contoh, tidak akan wujud pihak penghantar sekiranya tidak wujud pihak penerima, tidak akan ada mesej jika tidak menpunyai sumber. Disebabkan pergantungan inilah, perubahan yang berlaku pada elemen lain akan turut mempengaruhi perubahan elemen komunikasi yang lain.
Selain itu, setiap pihak yang terlibat dalam komunikasi akan dipengaruhi oleh latar belakang, tabiat, pengalaman, budaya kepercayaan , pandangan dan sebagainya. Oleh sebab itu, implikasi yang berlaku adalah reaksi tindak balas dalam komunikasi bukan sahaja bergantung kepada apa yang diutarakan namun bagaimanakah pihak penerima menjalankan penafsiran setiap maklumat diterima.
Komunikasi “Transactional “
( Sumber: seperti yang dipetik dari
Penghantar /
penerima Human communication, Devito, A (2006).
5.0 Ganguan
Terdapat empat jenis ganguan yang seringkali berlaku apabila proses komunikasi berlangsung. Antaranya adalah fizikal, psikologikal dan semantik
Jenis Gangguan
Definisi
Contoh
1.Fizikal
Gangguan dalaman oleh kedua –dua pihak iaitu penghantar dan penerima, gangguan dalam bentuk fizikal sepeti tranmision ataupun mesej
Bunyi kenderaan yang lalulintas, bunyi kaca pecah dan sebagainya.
2.Psikologikal
Halangan fizikal terhadap pihak penghantar dan penerima
Pekak, hilang ingatan, penglihatan yang kabur.
3. Psikologikal
lebih cenderung kepada campurtangan emosi dan perasaan
Sikap prejudis dalam menerima dan menghantar mesej.
4. Semantik
Perbezaan maksud oleh pihak penghantar dan pihak penerima
Menggunakan bahasa yang berlainan, dialek.
( Sumber: seperti yang dipetik dari Human communication, Devito, A (2006).
6.0 Tahap komunikasi
Selain itu, menurut Devito, A terdapat lima tahap dalam proses komunikasi interpersonal iaitu opening, feedforward, business, feedback, dan closing.
( Sumber: seperti yang dipetik dari Human Communication, Devito, A (2006)
5.2.1 Opening
Pada peringkat ini, langkah pertama yang dilakukan adalah ungkapan salam perkenalan. Salam boleh dilakukan dalam apa jua bentuk tidak kira secara perkataan atau tidak. Bentuk perkataan seperti “ Hai, selamat pagi” dan sebagainya. Manakala, komunikasi secara perbuatan dapat dilihat dalam berjabat tangan dan senyum. Tahap pembukaan merupakan elemen yang penting.
Di sinilah perwatakan kita akan dinilai dan cara kita berkomunikasi. Jangan terlalu menampilkan diri terlalu awal kerana ia akan membuatkan orang lain berasa tidak selesa.
5.2.2 Feed forwad
Pada peringkat ini, individu akan memulakan dengan topik yang mudah untuk dibualkan .
5.2.3 Business
Merupakan cabang komunikasi yang berlangsung. Dalam peringkat ini jelas menunjukkan bahagian yang panjang dalam komunikasi. Pertemuan bersemuka, melalui telefon mampu mencapai matlamat komunikasi iaitu mendapatkan maklumat.
5.3.4 Feedback
Di samppimg itu, peringkat ini merujuk kepada respon dan tindak balas pendengar apabila kita berkomunikasi dengan mereka.Dalam hal ini, respon ataupun tidak balas yang diberikan kadang-kadang menyokong sesuatu pernyataan dan kadang-kadang menolak .Hal ini bergantung kepada pendekatan dua-dua pihak dalam mencari persamaan.
5.3.5 Closing
Dalam peringkat ini, ia adalah berlawanan dengan peringkat yang pertama.ia merupakan penutup bagi komunikasi yang berlangsung. Ayat penutup biasanya lebih kepada menyokong dan memberi semangat. Sebagai contoh “ Bagus, dapat berjumpa dengan anda”.Dengan menyatakan ayat sebegini sudah jelas kita mahu komuniksi tersebut ditamatkan.
6.0 Tujuan Komunikasi
Umumnya, tujuan komunikasi mungkin disedari dan kadang-kadang tidak. Ada tujuan yang dapat dikenalpasti namun ada yang tidak dapat dikenalpasti. Dalam hal ini teknologi komunikasi bergerak dan berubah dengan drastik. Sebagai contoh, kini kita tidak perlu lagi menghantar surat yang mengambil masa yang panjang untuk menerimanya namun, pada hari ini kita mampu menggunakan teknologi penghantaran secara email yang hanya memakan masa yang singkat. Walaupun pendekatan yang digunakan berbeza nama tujuannya adalah sama iaitu menyampaikan maklumat.
Menurut Devito, A (2006) dalam bukunya Human Communication, terdapat lima tujuan komunikasi yang boleh dikenalpasti antaranya adalah untuk menyelidik, menghubungkan, memujuk, membantu dan bersantai. Bagi aspek penyelidikan, komunikasi dilihat sebagai intipati penyelidikan setiap individu. Dalam hal ini , jika kita berkomunikasi dengan orang lain, kita akan mempelajari tentang diri sendiri dan juga orang lain. Selain itu, persepsi diri manusia banyak difahami menerusi komunikasi dengan orang lain terutama berkaitan dengan dalaman individu.
Di samping itu, semakin banyak benda yang dipelajari, semakin dalam pemahaman individu terhadap dirinya sendiri dan mampu membantu mengena objek-objek alam sekeliling , peristiwa dan orang lain. Sebagai contoh kini, teknologi media massa yang maju menyebarkan pelbagai maklumat dan berita terbaru termasuklah sukan, peperangan ,bencana alam, pembangunan ekonomi dan perniagaan.
Selain itu, komunikasi juga menghubungkan antara dua pihak iaitu mencetuskan perhubungan yang rapat dengan pihak lain. Kebanyakkan manusia suka untuk disayangi dan disukai dan kadang-kadang perasaan tersebut akan berubah menjadi cinta kepada orang lain. Kita sering menghabiskan masa berkomunikasi dengan membina dan mengekalkan hubungan sosial. Sebagai contoh, menjalankan komunikasi dengan kawan-kawan di sekolah, tempat kerja, berkomunikasi dengan keluarga, adik beradik dan sebagainya.
Di samping itu, kita juga sering menggunakan komunikasi dalam memutuskan sesuatu hubungan sebagai contoh mencetuskan pergaduhan dan konflik. Selain itu, komunikasi juga dilihat sebagai agen bantuan kepada manusia. Dalam hal ini pihak professional seperti pakar terapi kaunselor, guru dan ibubapa menggunakn elemen komunikasi untuk menjalankan perbincangan. Selain itu, komunikasi di tempat kerja juga amat penting. Hal ini kerana , setiap arahan dan tugas yang disrahkan oleh majikan akan di arahkan kepada pekerja dan pekerja tersebut mesti sudah mampu kehendak majikannya agar urusan tersebut dapat dijalankan dengan lancar.
Selain itu komunikasi juga digunakan untuk tujuan memujuk. Dalam hal ini kebanyakkan masyarakat menghantar dan menerima mesej dalam keadaan yang memujuk dan mengharapkan sesuatu. Selain itu kita seringkali ingin mengubah tabiat dan perilaku seseorang.Kadang-kadang kita memujuk mereka untuk melakukan sesetengah perkara, seperti membeli barang, melihat wayang gambar dan sebagainya. Di samping itu, di dalam temuduga, kita akan berusaha untuk memujuk syarikat tersebut menerima kita bekerja. Oleh yang demikian jelaslah menunjukkan bahawa komunikasi juga bertujuan untuk memujuk bagi mendapatkan sesuatu perkara.
Antara lain , komunikasi juga digunakan untuk berehat dan bersantai. Kita seringkali mendengar orang berjenaka dan membuatkan para penonton tertawa melihat gelagat dan perkataan yang dilontarkan kepada mereka. Kajian mendapati bahawa kebanyakkan kaum lelaki menjalankan komunikasi bagi mendapatkan maklumat, manakala kaum wanita lebih cenderung berkomunikasi bagi tujuan perhubungan. ( Devito, 2006).
7.0 Kesimpulan
Oleh yang demikian, dapatlah kita simpulkan disini bahawa komunikasi sememangnya membantu manusia menjalinkan perhubungan, mendapatkan maklumat dan menjalankan urusan seharian. Bayangkan tanpa wujud komunikasi, segala perkara mungkin tidak akan dapat diselesaikan dengan sempurna. Selain itu, manusia perlu berkomunikasi demi meningkatkan pengetahuan dan cara hidup.
Dalam hal ini, komunikasi terdiri daripada pelbagai bentuk antara yang telah dibincangkan adalah komunikasi intrapersonal dan interpersonal. Intrapersonal merupakan komunikasi dalaman yang di jalankan oleh individu itu sendiri. Mereka akan berkomunikasi terhadap diri sendiri dan membuat penilaian tentang diri sendiri dan akan membuat keputusan berdasarkan komunikasi yang dibuat.
Manakala, komunikasi interpersonal pula merujuk kepada komunikasi yang berlaku antara dua pihak. Pihak penghantar dan pihak penerima masing-masing menjalankan penilaian antara satu sama lain dan membincangkan topik yang sama demi mencapai kata sepakat dan maklumat. Komunikasi interpersonal juga dilihat mampu membina hubungan dan menjalinkan ikatan perhubungan sesama manusia.
Rujukan
Devito, A, J (2006) Human Communication: The basic Course, New York, Perason
Pearson, Inc.
Stanton, N (2004) Mastering Communication,Fourth edition, New York, Palgrave
Macmilan.
Allyn & Bacon (2008) Functions of interpersonal communication. Capaian pada 15
Ogos 2008 di laman web http:www. Abcon.com/commstudies/interpersonal/
Interpersonal.htm
Allyn & Bacon (2008) Interpersonal communication Conflict. Capaian pada 15
Ogos 2008 di laman web http:www. Abcon.com/commstudies/interpersonal/
Interpersonal.htm
5.1 Jenis hubungan
Umumnya, pakar sosiologi menyatakan hubungan dan tugasan kumpulan sebagai kumpulan utama. Hal ini kerana, kita menyertai kumpulan ini bermula pada awal hidup termasuklah keluarga, rakan –rakan, dan jiran. Secara kebiasaanya kumpulan ini membantu dan mempengaruhi kehidupan kita seharian. Kadang-kadang hubungan yang diwujudkan berpanjang sebagai contoh hubungan dengan keluarga, Pada kumpulan inilah, kita berinteraksi dan berkomunikasi sekaligus mewujudkan konsep kendiri.
Jenis tugasan kumpulan
Pakar sosiologi menamakan hubungan ini sebagai kumpulan kedua. Dalam hal ini kumpulan ini bertindak dalam menyelesaikan sesuatu perkara. Sebagai contoh, kebanyakan tugasan berkumpulan diletakkan bersama dalam menyelesaikan masalah yang khusus. Contoh paling mudah, satu jawatankuasa kolej ditubuhkan bagi biro logistik untuk program motivasi.
5.2 Format komunikasi berkumpulan
5.2.1 The round table
Dalam format ini, ahli kumpulan akan duduk secara bulat atau semi bulatan. Mereka akan berkongsi maklumat dan menyelesaikan masalah tanpa memutuskan giliran siapa yang akan bercakap. Interaksi antara ahli kumpulan adalah berbentuk tidak formal dan setiap ahli akan cuba menyumbang seberapa banyak idea.
Dalam format ini, seorang ketua ataupun penyelia dilantik bagi memastikan isu perbincangan tidak tersasar daripada sepatutnya.
5.2.2 The panel
Dalam format ini, ahli kumpulan adalah terdiri daripada pakar-pakar professional tetapi berinteraksi secara tidak formal. Perbezaannya daripada round table adalah ia lebih kepada menjawanb persoalan yang diajukan kepada mereka.Terdapa dua jenis bentuk format iaitu Panel Expert dan Lay Panel.
5.2.3The symposium
Dalam format ini, setaiap ahli akan menyampaikan pembentangan kertas kerja. Dalam hal ini , setiap ahli akan diberikan topik yang berbeza . Ketua Symposium akan memulakan agenda dengan menyatakan isu yang di sampaikan oleh individu tersebut.
Selain itu, komunikasi juga adalah dikenali sebagai komunikasi “transactional “ iaitu saling bergantungan antara satu sama lain. Dalam hal ini, setiap pihak yang terlibat dalam proses komunikasi kedua-duanya akan menerima dan menghantar mesej antara satu sama lain. Di samping itu, terdapat beberapa pendapat berkaitan dengan elemen pergantungan di dalam proses komunikasi . Ada yang berpendapat bahawa, “ transactional” membawa maksud komunikasi adalah suatu proses yang sentiasa berubah. ( Devito, A , 2006).
Dalam hal ini, setiap elemen yang terdapat dalam komunikasi akan sentiasa bergerak dan berubah, termasuklah pihak yang berkomunikasi dan persekitaran. Manakala setiap elemen dalam komunikasi menpunyai hubung kait antara sama lain. Sebagai contoh, tidak akan wujud pihak penghantar sekiranya tidak wujud pihak penerima, tidak akan ada mesej jika tidak menpunyai sumber. Disebabkan pergantungan inilah, perubahan yang berlaku pada elemen lain akan turut mempengaruhi perubahan elemen komunikasi yang lain.
Selain itu, setiap pihak yang terlibat dalam komunikasi akan dipengaruhi oleh latar belakang, tabiat, pengalaman, budaya kepercayaan , pandangan dan sebagainya. Oleh sebab itu, implikasi yang berlaku adalah reaksi tindak balas dalam komunikasi bukan sahaja bergantung kepada apa yang diutarakan namun bagaimanakah pihak penerima menjalankan penafsiran setiap maklumat diterima.
Komunikasi “Transactional “
( Sumber: seperti yang dipetik dari
Penghantar /
penerima Human communication, Devito, A (2006).
5.0 Ganguan
Terdapat empat jenis ganguan yang seringkali berlaku apabila proses komunikasi berlangsung. Antaranya adalah fizikal, psikologikal dan semantik
Jenis Gangguan
Definisi
Contoh
1.Fizikal
Gangguan dalaman oleh kedua –dua pihak iaitu penghantar dan penerima, gangguan dalam bentuk fizikal sepeti tranmision ataupun mesej
Bunyi kenderaan yang lalulintas, bunyi kaca pecah dan sebagainya.
2.Psikologikal
Halangan fizikal terhadap pihak penghantar dan penerima
Pekak, hilang ingatan, penglihatan yang kabur.
3. Psikologikal
lebih cenderung kepada campurtangan emosi dan perasaan
Sikap prejudis dalam menerima dan menghantar mesej.
4. Semantik
Perbezaan maksud oleh pihak penghantar dan pihak penerima
Menggunakan bahasa yang berlainan, dialek.
( Sumber: seperti yang dipetik dari Human communication, Devito, A (2006).
6.0 Tahap komunikasi
Selain itu, menurut Devito, A terdapat lima tahap dalam proses komunikasi interpersonal iaitu opening, feedforward, business, feedback, dan closing.
( Sumber: seperti yang dipetik dari Human Communication, Devito, A (2006)
5.2.1 Opening
Pada peringkat ini, langkah pertama yang dilakukan adalah ungkapan salam perkenalan. Salam boleh dilakukan dalam apa jua bentuk tidak kira secara perkataan atau tidak. Bentuk perkataan seperti “ Hai, selamat pagi” dan sebagainya. Manakala, komunikasi secara perbuatan dapat dilihat dalam berjabat tangan dan senyum. Tahap pembukaan merupakan elemen yang penting.
Di sinilah perwatakan kita akan dinilai dan cara kita berkomunikasi. Jangan terlalu menampilkan diri terlalu awal kerana ia akan membuatkan orang lain berasa tidak selesa.
5.2.2 Feed forwad
Pada peringkat ini, individu akan memulakan dengan topik yang mudah untuk dibualkan .
5.2.3 Business
Merupakan cabang komunikasi yang berlangsung. Dalam peringkat ini jelas menunjukkan bahagian yang panjang dalam komunikasi. Pertemuan bersemuka, melalui telefon mampu mencapai matlamat komunikasi iaitu mendapatkan maklumat.
5.3.4 Feedback
Di samppimg itu, peringkat ini merujuk kepada respon dan tindak balas pendengar apabila kita berkomunikasi dengan mereka.Dalam hal ini, respon ataupun tidak balas yang diberikan kadang-kadang menyokong sesuatu pernyataan dan kadang-kadang menolak .Hal ini bergantung kepada pendekatan dua-dua pihak dalam mencari persamaan.
5.3.5 Closing
Dalam peringkat ini, ia adalah berlawanan dengan peringkat yang pertama.ia merupakan penutup bagi komunikasi yang berlangsung. Ayat penutup biasanya lebih kepada menyokong dan memberi semangat. Sebagai contoh “ Bagus, dapat berjumpa dengan anda”.Dengan menyatakan ayat sebegini sudah jelas kita mahu komuniksi tersebut ditamatkan.
6.0 Tujuan Komunikasi
Umumnya, tujuan komunikasi mungkin disedari dan kadang-kadang tidak. Ada tujuan yang dapat dikenalpasti namun ada yang tidak dapat dikenalpasti. Dalam hal ini teknologi komunikasi bergerak dan berubah dengan drastik. Sebagai contoh, kini kita tidak perlu lagi menghantar surat yang mengambil masa yang panjang untuk menerimanya namun, pada hari ini kita mampu menggunakan teknologi penghantaran secara email yang hanya memakan masa yang singkat. Walaupun pendekatan yang digunakan berbeza nama tujuannya adalah sama iaitu menyampaikan maklumat.
Menurut Devito, A (2006) dalam bukunya Human Communication, terdapat lima tujuan komunikasi yang boleh dikenalpasti antaranya adalah untuk menyelidik, menghubungkan, memujuk, membantu dan bersantai. Bagi aspek penyelidikan, komunikasi dilihat sebagai intipati penyelidikan setiap individu. Dalam hal ini , jika kita berkomunikasi dengan orang lain, kita akan mempelajari tentang diri sendiri dan juga orang lain. Selain itu, persepsi diri manusia banyak difahami menerusi komunikasi dengan orang lain terutama berkaitan dengan dalaman individu.
Di samping itu, semakin banyak benda yang dipelajari, semakin dalam pemahaman individu terhadap dirinya sendiri dan mampu membantu mengena objek-objek alam sekeliling , peristiwa dan orang lain. Sebagai contoh kini, teknologi media massa yang maju menyebarkan pelbagai maklumat dan berita terbaru termasuklah sukan, peperangan ,bencana alam, pembangunan ekonomi dan perniagaan.
Selain itu, komunikasi juga menghubungkan antara dua pihak iaitu mencetuskan perhubungan yang rapat dengan pihak lain. Kebanyakkan manusia suka untuk disayangi dan disukai dan kadang-kadang perasaan tersebut akan berubah menjadi cinta kepada orang lain. Kita sering menghabiskan masa berkomunikasi dengan membina dan mengekalkan hubungan sosial. Sebagai contoh, menjalankan komunikasi dengan kawan-kawan di sekolah, tempat kerja, berkomunikasi dengan keluarga, adik beradik dan sebagainya.
Di samping itu, kita juga sering menggunakan komunikasi dalam memutuskan sesuatu hubungan sebagai contoh mencetuskan pergaduhan dan konflik. Selain itu, komunikasi juga dilihat sebagai agen bantuan kepada manusia. Dalam hal ini pihak professional seperti pakar terapi kaunselor, guru dan ibubapa menggunakn elemen komunikasi untuk menjalankan perbincangan. Selain itu, komunikasi di tempat kerja juga amat penting. Hal ini kerana , setiap arahan dan tugas yang disrahkan oleh majikan akan di arahkan kepada pekerja dan pekerja tersebut mesti sudah mampu kehendak majikannya agar urusan tersebut dapat dijalankan dengan lancar.
Selain itu komunikasi juga digunakan untuk tujuan memujuk. Dalam hal ini kebanyakkan masyarakat menghantar dan menerima mesej dalam keadaan yang memujuk dan mengharapkan sesuatu. Selain itu kita seringkali ingin mengubah tabiat dan perilaku seseorang.Kadang-kadang kita memujuk mereka untuk melakukan sesetengah perkara, seperti membeli barang, melihat wayang gambar dan sebagainya. Di samping itu, di dalam temuduga, kita akan berusaha untuk memujuk syarikat tersebut menerima kita bekerja. Oleh yang demikian jelaslah menunjukkan bahawa komunikasi juga bertujuan untuk memujuk bagi mendapatkan sesuatu perkara.
Antara lain , komunikasi juga digunakan untuk berehat dan bersantai. Kita seringkali mendengar orang berjenaka dan membuatkan para penonton tertawa melihat gelagat dan perkataan yang dilontarkan kepada mereka. Kajian mendapati bahawa kebanyakkan kaum lelaki menjalankan komunikasi bagi mendapatkan maklumat, manakala kaum wanita lebih cenderung berkomunikasi bagi tujuan perhubungan. ( Devito, 2006).
7.0 Kesimpulan
Oleh yang demikian, dapatlah kita simpulkan disini bahawa komunikasi sememangnya membantu manusia menjalinkan perhubungan, mendapatkan maklumat dan menjalankan urusan seharian. Bayangkan tanpa wujud komunikasi, segala perkara mungkin tidak akan dapat diselesaikan dengan sempurna. Selain itu, manusia perlu berkomunikasi demi meningkatkan pengetahuan dan cara hidup.
Dalam hal ini, komunikasi terdiri daripada pelbagai bentuk antara yang telah dibincangkan adalah komunikasi intrapersonal dan interpersonal. Intrapersonal merupakan komunikasi dalaman yang di jalankan oleh individu itu sendiri. Mereka akan berkomunikasi terhadap diri sendiri dan membuat penilaian tentang diri sendiri dan akan membuat keputusan berdasarkan komunikasi yang dibuat.
Manakala, komunikasi interpersonal pula merujuk kepada komunikasi yang berlaku antara dua pihak. Pihak penghantar dan pihak penerima masing-masing menjalankan penilaian antara satu sama lain dan membincangkan topik yang sama demi mencapai kata sepakat dan maklumat. Komunikasi interpersonal juga dilihat mampu membina hubungan dan menjalinkan ikatan perhubungan sesama manusia.
Rujukan
Devito, A, J (2006) Human Communication: The basic Course, New York, Perason
Pearson, Inc.
Stanton, N (2004) Mastering Communication,Fourth edition, New York, Palgrave
Macmilan.
Allyn & Bacon (2008) Functions of interpersonal communication. Capaian pada 15
Ogos 2008 di laman web http:www. Abcon.com/commstudies/interpersonal/
Interpersonal.htm
Allyn & Bacon (2008) Interpersonal communication Conflict. Capaian pada 15
Ogos 2008 di laman web http:www. Abcon.com/commstudies/interpersonal/
Interpersonal.htm
postingannya menarik, salam kenal
ReplyDeletehttp://marketvaluer.blogspot.com/
Lan.. hehhee... thanks.. bjaya gak ko ltak pic aku ek.. nie yg wt aku t'haru sgt.. :( huhuuuu... thanks. stdy rjin2, gud luck tau..:)
ReplyDelete